C o m e A n d J o i n M e =)

Friday, September 11, 2009

Hilang

Arini da puasa ke 21. Da masuk malam2 10 terakhir Ramadhan. Malam2 ini ade malam istimewa. Lailatul Qadar. Untunglah pada siapa yg dpt beramal pada malam tersebut.

Tajuk kat ats tu hilang. Aku akhir2 ni teringt sesuatu yg berlaku mase aku pulang ke rmh ayh ming lps. Ayah berbual dgn shbtnya di meja sewaktu berbuka puasa. Aku duduk di meja itu smbl mndgr perbualan mereka sambil sesekali melontarkn pendpt juga.

Sahabat ayah: Saya buke kedai mkn ni pun bos, sbb nk hlgkn kebosanan ayh mertua sy. Die br khlgn isteri. So xnaklah kalo die dok trmenung sedih tringtkn arwah mak mertua sy je bos. Bia die ade aktiviti.

Ayah: Yelah. Dari xde buat pape. bgs juga layan2 org yg dtg.

Sahabat ayah: tp bos, bile die blk rmh die tringt jugak kat istri die tu. sedih sy tgk die. terasa sgt die bile mak mertua ni xde.

Ayah: Memang betul. Bile da xde tu mmg terasa betullah. Bile blk rmh tu terasa sunyi je.

Aku terkedu smbl memndg ayh. Faham ape mksd ayah. Ayah terasa khlgn ibu. Sayu mndgr ayt pengakuan ayh itu. Semua manusia terasa khlgn bile org itu telah tiada di dpn mata. Even adik2 aku, kalau berjumpe x sah kalo tak bergaduh. Ibu pn da msk dgn perangai mrk. tp bile sume pulang ke asrama, pasti mengadu dgn ibu, rindu pd adik atau kakak mrk. tapi hilang waktu hidup bolelah brjumpe bile rindu. Hilang mati macam mn?

Aku belajar sesuatu dr pnceraian ibu dan ayh. Banyak sbnrnye. tapi yg plg aku rs trkesan adlh spy mghrgai org yg menjaga kite dgn baik terutama keluarga sendiri. kadang2 kite berat pd kawan2 dr keluarga. Suami kadang2 tidak nmpk baiknye istri bile rs istri asik membebel tp bile hilang, mereka rindukan bebelan mereka. Adik tidak nmpk baiknye leteran kakak mereka tp bile hilang, mereka rindukan kenangan bersama. Kawan2 tidak nmpk pengorbanan shbt mereka tapi bile hilang, baru terasa itu teman sejati.

Ini peringatan untuk aku juga. Aku bersyukur hidupku di kelilingi orang2 yg istimewa. Yang kasih syg mereka sentiasa ade untuk aku. Paling aku bersyukur, aku tahu Tuhan itu sentiasa ada dkt dgn aku. Teringat satu ayt dr sebuah drama melayu yg aku tonton. "Kite manusia mungkin meninggalkn Allah tapi Allah tak pernah tinggalkan hamba Nya". Pikirkanlah..semua rezeki dan kebaikan yang Tuhan berikan pada kite di bumi ini, apakah yg dpt kite lakukan untuk Allah swt?

p/s: Areh, semoga kau tabah mghadapi semua. Aku tau kau kuat n mampu hadapi semua. Semoga ibu kau sembuh segera. Aminnn

4 comments:

adreen said...

apehal ada 2 blog

nurarinab said...

blog ape yg ade 2?

CheZanKasah said...

tiba2 aku terasa sayu membaca entry ko utk kali ini..

nurarinab said...

jgnlah nangis pad.. :P

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails