C o m e A n d J o i n M e =)

Sunday, January 24, 2010

Tips menguruskan badan..wow!!!!


Arini Ely, Ana n Fea dtg rmh. Fea ade smnr dkt UM so sggh lah rumah n aku pn smbl tu nak pass hairband utk die tnjk pd kawan2 diorg nnt.

Ana: Arina sangat kurus. Da macam orang lain plak.
Aku: Yer ke Ana?? Da x bole nak naik plak Ana...
Ana: Takpelah Arina..da ok tu..

Haa..ini adalah komen2 yang akan aku terima drpd kawan2 yg da lama amat aku tak jumpe. Aku da kurus. Mana taknye dr brt aku hampir2 60kg skrg da tggl 49kg. Hehe.. Neway Ana, arina take dat as compliment yer :) Tq. Ade gak die tanye, aku kurus sbb clas menari yang aku masuk kt gym tu ke. Well, klas tu mcm antara penyumbang jugaklah. Da 2 taun aku join clas tu. Dulu aku ade gak joging n brt mmg trn tp mmg sush sgt nk trn. dalam 2bulan tu trnlah 3-4 kilo tapi mcm biasalah, pastu malas so berat akn naik lg. Huuu..Ini sbb kdr metabolisme aku low amat2. So, ini tips yg aku nak bg utk sape2 yg nk turunkan brt bdn. Just utk share sumting yang aku dpt tau during penurunan brt bdn aku.

1. Kenal pasti penyebab kegemukan kita. Macam aku sbb aku byk mkn. Mkn nasi smpi 3kali sehari n sgt byk. Ade certain org sbb suke mkn coklat n bnda2 mns n ade yg sbb air. minum air dlm kuantiti yg byk amat. so knl pasti bnda2 mcm tulah. n mkn bnda yg kite suke ni sgt addictive. nak kurgkn bnda2 ni mmg susah. tp kite kn kuat smgt. bkn x bole mkn tp jus kurgkn. macam aku kurgkn mkn nasi kepada sekali sehari n half dr portion biasa. Mule2 perut mmg lapar tp after a week, perut akn mule phm n after a mnth, bile mkn byk perut akn jd senak sbb die da biasa mkn sket.

2. n then mkn ikut jenis darah. Macam aku bdn sng naik sbb nasi n susu n daging. Kalo aku amik bnda2 ni berlebihan, so badan memang mcm kena pam. Kalo korang penah dgr mmg ade yg org ckp mkn kena ikut drh. Mcm aku drh B, so mmg ptt kurg kekacang, daging n susu. Bnda2 ni mmg sng menaikkn brt bdn aku. So aku kurgkan mkn bnda2 ni. Untuk lbh info klik 'sini'.

3. Kadang2 kite pelikkn, nape ade org mkn byk tp bdn die kurus je tp ade org mkn sket tp cpt je die naik. Ini sbb kdr metabolisme kite yg berbeza2. Mcm saya adlah kategori yg ke2. Mkn sket je da naik da. So pe aku buat, aku g gym utk tgktkn kadar metabolisme bdn aku. So skrg brt aku da x naik mndadak mcm dulu kalo mkn lebih sket. So exercise yg constant akan membantu kite kawal metabolisme kite.

4. Yang ini mungkin da slalu dgr, EXERCISE. yer, mmg payah nak mula. Tapi bile kite ckp exercise, org akn ingt joging. Oooo.. aku sangat x suke joging. rasa mcm nak meraung kalo kena jogong tp sbnrnye joging akan maintain kan stamina kite. Even kalo ke gym, lari ats treadmil tu adalah satu kemestian. Untuk org lain yg mcm saya x suke joging, carilah sesuatu sport yang korg suka. mcm futsal, bola jaring, badminton n mcm2 lagi. kalo ade duit lebih joinlah gym. selain dr kite bole gune peralatan2 yg lengkap, kite jgk bole join2 cls yg disediakn. mcm kt gym aku ade yoga, taichi, cls menari, cls angkt brt, clas ala2 boxing n byk lg. Pergi seminggu 3kali sejam utk every session pn da ok. kalo joging sejam mmg terasa tp kalo kite join bnda2 ni xlah terasa sgt.

5. Tips yg ke5 ni paling senang bunyinya, PERLU BERSABAR & TEKAD. kadang2 da 2 bulan msk gym brt x trun2 so da gv up. Pd ms aku mula2 msk gym, lps 2bulan, brt sy naik 2kilo..mmglah devastated tp trainer sy ckp itu adelah kerana lemak mule berkurg n muscle da start membntuk. So kalo lemak yg hilang tu sket, n muscle naik byk brt mmg akn brtmbh. tp aku x gv up sbb aku da mule nmpk muscle2 tu :) so aritu ms g tmbg brt yg accurate tu, lmk yang perlu diturnkn tggl 2kilo sj :) :) n gain muscle lbh sket.

rasanye itulah tips2 yang bole aku bagi. Nmpk mcm senang tp pecayalah, nk mula mmg susah tp bile da lame2 Insyallah bole. Jgn give up cpt sgt. Kalo tgk biggestloser tu rs mcm seronok n mcm senangkan. tp kalo tak kuat smgt, xkan menjadi jugak. So good luck pd sape2 yg nk turunkn brt bdn. Keazaman itu penting!!!

5 comments:

moon said...

hoho best2 entry arina. kte mmg na turunkan berat bdn. na turun 5 kilo. huhu skang da mule mkn nasik skali seari. tp mkn nasik sparuh jugak. cume mlm kte mkn roti 2 keping n buah. ok ta tu arina? pas tu kte exercise gak, lompat2 tali skipping dlm 20 min seari ngn sit up hehehehe

fanadz said...

hehe.tenkiu2.tgh try nk trnkan berat jgk.huhu.br start kurangkan makan..joging br nk mula blk..

nurarinab said...

hehehe..bgs moon..kurgkn mkn nasi n bykkn mkn buah2an sbb selain byk vitamin,buah mcm epal hijau n tembikai byk air. guava pn sgt bgs utk diet..make sure sit up n skipping tu btul2 kuarkn peluh k sbb kite nak penat tu yg pntg. sbnrnye bile moon start penat, ms tu kadar metabolisme tinggi n cpt nk bkr lemak.tu yg slalu kalo org traing die akn seluruh lari dulu dlm 5 minit then br start game sbb bile jntg mule pam laju, bdn akn cpt bkr lemak.join lah bola jaring or futsal kt sane moon :)

to faranad, bgslah..tp instead of joging,try jgn jalan laju sbb jaln laju lg bgs dr joging..lg cpt lemak trbakar :)

Riena said...

banyak jug awak turunkan berat badan kan? kita nama pon sama.. darah pon sama jugaa? eheheheh

nurarinab said...

hehe..rina darah B jugak eh?wah..da mcm kembar gitukan :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails