C o m e A n d J o i n M e =)

Tuesday, July 27, 2010

Perubahan semasa pregnant


Ada yang tanya, "Apa perubahan lepas mengandung ni?". Jawabnya ini,

  1. 3 bulan ni, aku cepat penat, cepat ngantuk, cepat lapar, cepat moody, cepat emo..pendek kata semua cepat.
  2. Mabuk2, muntah2 yang sangat dahsyat, Walaupun nafsu makan juga bertambah tapi berat menurun sebab yang dimakan keluar balik. Tapi sekarang da ok. Sehari skali je muntah. Itu pun kalau makan yang baby tak suka contohnya susu. Sampai sekarang baby tak bole terima kecuali Anmum Materna tu. Kalo susu lain akan dikeluarkan balik dalam masa 15 minit.
  3. Perut suda membuncit. Kadang2 nampak macam bergerak. Aku baca memang baby sudah pandai menendang dan menghisap air amnion yang ada dalam rahim. Oh, baby suda besar. Tak sabar nak pergi scan lagi! :)
  4. Kalau makan terlalu banyak, akan rasa senak. Rasa makanan da penuh sampai ke dada. So, kena makan sket2 tapi kerap ;)
  5. Sukakan minyak yuyee. Kalau perut kembung or rasa tak sedap badan, sapulah minyak yuyee, akan rasa selesa lepas tu. Vicks tak jalan langsung. So aku stick pada yuyee saja.
  6. Buat keje rumah bile datang mood rajin. Kalau tak memang tengok jelah. Kadang2 en suami yang kena buat sebab bini da pengsan dulu.
  7. Kuat tido. Sehari mesti 8jam. Kalau tak badan rasa seram sejuk n nak pitam. Tiap2 hari bila tido mimpi yang dongeng2. Semalam mimpi macam dalam cite korea. So efeknya makin susah nak bangun tido sebab slalu mimpi yang indah2.
Itu je yang ingat sementara waktu ni. Next week balik ke JB. Selamat tinggal Kuala Lumpur..

1 comment:

armouris said...

info tentang pedih ulu hati di SIHAT SELALU - Pedih Ulu Hati Ketika Hamil

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails