C o m e A n d J o i n M e =)

Thursday, October 28, 2010

Beg baru dan truffle puding

Bila da mula analisis data guna program2 ni mulalah rasa nak pecah kepala. Menda2 ya da blaja selama beberapa minggu da mula mereput dalam kepala ni hilang dibawa angin. Tak pasal2 kena study balik buat sendiri. Hamik kau!!

Semalam masa balik dari lab, aku tengok ada lori nationwide express besar depan rumah jiran sebelah aku. Sebelah lori dia ada 2 dahan pokok yang besar macam baru lepas kena tebang. Oh baru aku teringat, aritu makcik sebelah ada cakap die nak tebang pokok tu sebab da kembang sangat. Tapi yang aku pelik kenapa kah makcik perlu memanggil orang nationwide express tebang pokok. Agak servis diorang ni bole tolong kita ape je eh.

Aku pun rasa macam berminat jugak nak tau. Yelah rumput depan rumah tu da panjang. Kalo dia tolong tebas padang rumput aku yang sekangkang kera tu pun ok jugak.

"Brape bayar diorang ni kak?" Aku tanya dengan manis muka.
"Free je diorang ni. Kitorang tak bayar pun". makcik jawab penuh konfiden.
"Oh, bagus jugak macam gitu eh kak. Mintak dia potongkan rumput depan rumah".

Makcik da konpius2 dengan aku. Selidik punya selidik rupanya diorang terlanggar pokok mangga depan rumah makcik tu. lols. So da malu sinri aku pun masuk rumah. Tiba2 orang2 kurier datang rumah aku. Rupanya nak anta barang aku. yeay!!!handbag baru sudah sampai :) Meh2 aku tunjuk handbag baru aku. Taraaaa.. tapi aku rasa macam dia kecik dari jangkaan aku tapi takpelah sebab aku nak handbag yang printed2 ni.


Hari ni sebab gumbira, aku masak spageti meatball dan truffle puding. Lepas amik resepi truffle puding dari mummy lina. Terus semangat nak buat puding sebab suka amat dengan truffle puding ni. Slalu beli dalam mangkuk kecik kena bayar 2 hinggit. Makan pun tak puas :( Kesian..So bila dapat je resepi dia, memang tak tunggu lama terus aje buat. hehe. (untuk pengetahuan korang, sebenarnya aku taktau nama die truffle puding..slalu aku panggil puding lapis2 ade kek bawah die-panjangkan nama aku bagi)



buat dalam bekas ni sebab senang nak bagi kat mak aku n mak mertua nanti..hehe

Mesti korang nak resepi jugak kan sebab nampak sedapkan? kan? kan? Resepi senang aje yer..bayangkan aku yang 1st time buat ni pun buat tak sampai sejam. Setengah jam pun tak sampai. Haaa..semangat nak try lah tu.

Bahan2 yang kena ada:
1. Swiss roll sebuku perasa vanilla or strawberry or pape yang korang suka
2. Tepung kastard 3 sudu (cairkan dengan air secawan) *kalo nak lagi pekat tambah lagi jumlah sudu kastard*
3. 1 tin susu sejat
4. Buah pic dalam tin
5. 1 kotak kristal jelly
6. Gula

tu je bahan2nye kawan2. Senangkan? So sekarang cara nak buatnya.

1. Mula2 potong swiss roll tu dalam 2cm. Agak2lah. jangan tebal sangat or nipis sangat. Susun dekat dalam mangkuk. Mak sure tapak mangkuk penuh dengan swiss roll tadi.
2. Air buah yang ada dalam tin buah pic tu korang tuang atas swiss roll tadi. Nak kasi die serap air gula tu. Jangan banyak sangat. Agak2 yer.
3. Masak kristal jelly tu. Biasa belakang kotak ada tulis camne nak masak. Aku beli cap nona. Satu kotak tu masak dengan 400ml air. Masak tak payah lama2 pun takpe sebab just nak hancurkan gula je.
4. Bila da siap kristal jelly tu, tuang atas swiss roll yang da campur air buah dalam tin tu. Ketebalan ikut koranglah nak tebal mana. Nak tebal. letak banyak. Kalo tak letak sedang2 aje.
5. Masukkan dalam peti ais dalam setengah jam sebab kita nak dia beku. Nak cepat beku letaklah dalam freezer yang atas tu.
6. Sementara tunggu yang tadi beku, kita buat kastard die dulu. Amik susu sejat tadi, panaskan atas api campurkan dengan tepung kastard yang da dibancuh dan 3 sudu gula.
7. Kacau atas api yang sederhana dalam 10 - 15 minit. Biarkan dia sejuk sikit.
8. Bila kastard da sejuk sikit, amik yang dalam peti ais tadi and letak kastard tu atas bahan tadi.
9. Lepas tu bole letak buah2an pic kat dalam kastard tu.
10. Letak dalam peti ais n bila da beku bole makan..Yaaammm!!!

Selamat mencuba kawan2!!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails