C o m e A n d J o i n M e =)

Saturday, January 8, 2011

Amazing Lyre Bird

Benda ni aku tahu sebab tengok dokumentari kat Channel 5 Singapore. Masa tu diorang buat dokumentari pasal banyak haiwan yang ada dekat sebuah hutan dekat Russia ni. Hutan ni sangat2 dipelihara dekat sana. Takde orang pun yang dibenarkan masuk dalam hutan ni untuk buat penyelidikan ke apa sebab dia betul2 nak pelihara hutan ni. Hutan ni ada banyak sangat spesis binatang. Aku tak sure nama hutan ni tapi serius besar amat kawasan dia. So bila NatGeo dapat peluang explore hutan ni, diorang buat banyak dokumentari pasal banyak haiwan.

Yang paling menarik perhatian aku adalah satu burung ni. Burung ni dia bole tiru segala macam bunyi. Kalo setakat bunyi2 burung n monyet dalam hutan ni memang macam kacang goreng jelah. Nama burung ni Lyre bird. Yang buat aku kagum, dia tiru bunyi tu sama sebijik. Aku amik 3 video Lyre bird ni buat bunyi. Yang 1st ni dia liar. So dia copy semua bunyi yang dia penah dengar dalam hutan tu. Bunyi kamera clicking, bunyi alarm, bunyi chainsaw n memacam lagilah. Yang second ni tinggal kat zoo. Dia tiru bunyi orang bertukang. Yang 3rd ni siap tiru suara orang menyanyi, bunyi keyboard letrik n segala macam. Memang kagum aku tengok Lyre bird ni.






No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails