C o m e A n d J o i n M e =)

Sunday, January 30, 2011

Did my water just break?

Malam tadi tido awal. Bangun pukul 430pagi sebab belum solat Isya'. Lepas solat aku rasa basah kat bawah. Dalam hati tertanya2, air aku da pecah ke? Aku lap n tunggu tengok kalau kuar lagi. Agak banyak jugak kuantiti yang keluar tu. Dia takdelah macam dalam tv korang tengok kuar meleh kat kaki dan ke lantai. Itu sangat karut. tapi banyak sampai basah peha aku ni.

Tunggu2 sampai sekarang takde keluar lagi. Air yang keluar tu warna jernih, tak melekit dan tak berbau. So maksudnya bukan air kencing. Aku tak gi hospital lagi sebab aku nak tengok dulu kalau ada tanda lain yang bole confirmkan masa da sampai.

Aku da telefon ibu pagi tadi. Tanya dia betul ke tu air ketuban. Dia cakap tunggu sampai tengahari. Kalau sakit perut ataupun keluar tanda, then pegilah hospital. Ni aku tengok takde pun sakit yang aku rasa. Tanda pun tak keluar lagi. Tapi kalau aku rasa was2, aku akan pergi jugaklah hospital untuk confirmkan benda tu.

Aku search juga dalam internet. Dia ada bagi beberapa tanda yang menunjukkan air ketuban da pecah. ini yang dia bagitau.
"The easiest thing to do to tell if it is your water or urine is to put on clean, dry underwear and a pad or panty liner. Then you'll want to lay down for about a half of an hour. If the fluid is amniotic fluid, it will pool or gather in the vagina while you lay down.

During this half an hour, spend time gathering your thoughts. Are you packed and ready for the trip to the hospital? Do you need to call anyone like your husband or doula? Try to do a fetal kick count or make note of your baby's movements as well. You can also use the time to take a quick nap.

At the end of the time, simply get up and go back to the bathroom. Here is where we checked to see if the pad is wet or dry. A dry pad means that your water is most likely not broken. What you experienced could have been an increase in mucus discharge, a small leak from your bladder or other common late pregnancy nuisances."

So aku tunggu dululah sampai tengahari ni macam mana. Kalau ada keluar lagi fluid tu maka aku akan bergegas ke hospital. Mak aku dulu beranakkan adek yang bongsu lewat 2 minggu tanpa air ketuban sebab air ketuban tu da pecah 2 minggu sebelum tu. So aku takut gak kalau experience benda yang sama. Huh, neves beb!

p/s: gambar dan info pasal water break aku amik dari website ni 'pregnant'.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails