C o m e A n d J o i n M e =)

Friday, January 28, 2011

Kekal cantik dengan makanan antioksidan

Taktaulah korang pernah try ke tak. Produk Innershine. Dulu masa aku muda2, aku hari2 minum innershine yang prune tu. Terpengaruh dengan iklan dia kat tv aku try. 2 minggu pakai rasa macam takde perubahan tapi bila balik kampung jumpa makcik2 semua tegur kenapa muka nampak glowing semacam je.


Masa tu tak teringat yang aku minum innershine. Lepas tu baru teringat aku ada amik innershine. Prune n buah2 berry sangat kaya dengan antioksidan. Mesti ade certain blogger2 yang dok tanya apa penting sangat antioksidan ni. Meh aku share sket ape tu antioksidan.

"An antioxidant is a molecule capable of inhibiting the oxidation of other molecules. Oxidation is a chemical reaction that transfers electrons from a substance to an oxidizing agent. Oxidation reactions can produce free radicals. In turn, these radicals can start chain reactions that damage cells. Antioxidants terminate these chain reactions by removing free radical intermediates, and inhibit other oxidation reactions. They do this by being oxidized themselves, so antioxidants are often reducing agents such as thiols, ascorbic acid or polyphenols.". wikipedia.

So maksudnya proses oksidan adalah proses yang merosakkan sel. Antioksidan ni maksudnya menghalang ataupun memperlahankan proses oksidan dari berlaku. Contoh sel yang senang nak teroksidan ni kulitlah. Tu slalu kuar tv pasal antioksidan ni. Kalau muda2 remaja ni tak perlulah risau sangat sebab ada banyak lagi elemen2 lain dalam badan yang bole halang proses oksidan ni tapi kalau nak jaga kecantikan dan awet muda ni tak salah start dari awalkan.

Dan aku bukanlah orang yang suka makan pil2 or kapsul2. Aku lebih suka yang macam minuman atau pati2 ni. Pada aku nak jadikan suatu benda tu ke bentuk pil n kapsul akan melalui proses kompleks yang akan hilangkan bayak khasiat dia. Paling bagus kalau kita dapat sumber tu fresh. Macam kalau da tau prune tu kaya bahan antioksidan, makan buah prune tu fresh2 tapi buah2an macam prune dan berries ni mahal kalau nak beli fresh.

Maklum tu semua buah2an import. So itulah sebabnya aku amik innershine. Selain dari harga yang affordable, rasa dia pun sedap. Sekarang ni aku da tak amik innershine sebab aku try produk lain. masa tu aku try amik alpha lipid. Mesti ramai tahu alpha lipid ni. Memang bagus susu ni. Selain untuk diminum, bagus juga disapu kat luar2 kulit kalau korang ada tanda2 jerawat kat muka ke bekas2 jerawat ke, memang efektif menghilangkan tanda2 tu dengan hanya menggunakan buih2 dari susu yang kite buat tu.


Tapi lepas tu aku berenti jugak sebab aku muak minum susu. Then aku da pregnan ni tak payah amik supplement pape, muka memang bersih orang cakap sebab aura pregnan ni. Maklum hormon progestron lebih. Ni lepas confinement, aku plan nak try satu produk antioksidan jugak. Nak try n tengok macam mana. A bit expensive dari innershine tapi nak try jugaklah. Nanti kalau ok bole aku suggest kat korang. Silap2 bole jadi supplier kan *wink*wink*.

Bagusnya banyakkan makan buah2an. Kurangkan makanan yang goreng2 dan berlemak ni. Fast food kalau bole kurangkan. Makanan sangat mempengaruhi proses penuaan dalam badan kita. Sebab tu ada orang yang umur baru 25 tapi bila buat biological test, umur dia sebenarnya da 40 tahun. Sebab pengaruh makanan yang kita amik. Banyakkan makan makanan yang dimasak di rumah sebab kat rumah kuantiti garam, gula kita kawal n lebih hygienic. Jangan cakap tak reti masak. Semua orang mula dengan 0 knowledge tapi kalau ada usaha mesti bole punya.

Bawah ni senarai makanan2 yang kaya antioksidan. Sape yang nak muka dia nampak tua ganyutkan? Nak buat plastik surgeri duit tak banyak. Nak botox nanti nampak sangat tak ori kan. So jom kita makan makanan antioksidan!

Best Sources of High Antioxidants Foods

  1. Fruits
    Berries (Cherry, blackberry, strawberry, raspberry, crowberry, blueberry, bilberry/wild blueberry, black currant), pomegranate, grape, orange, plum, pineapple, kiwi fruit, grapefruit.
  2. Vegetables
    Kale, chili pepper, red cabbage, peppers, parsley, artichoke, Brussels sprouts, spinach, lemon, ginger, red beets.
  3. Dry Fruits high in antioxidants
    Apricots, prunes, dates.
  4. Legumes
    Broad beans, pinto beans, soybeans.
  5. Nuts and seeds
    Pecans, walnuts, hazelnuts, ground nut or peanuts, sunflower seeds.

    Peanuts contain high concentrations of antioxidant polyphenols, roasting boosts its overall antioxidant content by as much as 22 per cent. Roasted peanuts are far richer in antioxidants than apples, beets and carrots and comparable to the antioxidant content of strawberries and blackberries.

  6. Cereals
    Barley, millet, oats, corn.
  7. Spices
    cloves, cinnamon, oregano

Scientists as reported at the 238th National Meeting of the American Chemical Society in Aug 2009 have found that some vegetables and fruits like berries, grapes, walnuts, olives, and foods like chocolate, wine, coffee and tea and popcorn, and some breakfast cereals contain large amounts of healthful antioxidant substances called polyphenols.

Polyphenols play important role in reducing the risk of heart disease, cancer and other diseases.

source (fatfreekitchen.com)


5 comments:

Qi_Cinoi.Lavigne said...

woahhh i pon minum innershine. macam addict plak tu.

nurarinab said...

hehehe..sedapkn rs die..mns2 prune :)

armouris said...

info tentang antioksidan di SIHAT SELALU - Antioksidan Bantu Cegah Katarak

cik fara @ fanadz said...

hehe.innershine berries pon elok gak..untuk mata skali. aku pon ada minum supplement. aku rasa muka aku biasa je.tapi ade org tego ckp aku nmpk lg cerah.huhu.

nurarinab said...

mmg btl lah tu mksdnye..berries tu pn bgs utk klt kn..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails