C o m e A n d J o i n M e =)

Thursday, April 14, 2011

Budgeting and planning for new home :)

Weekend lepas aku dan en suami pergi ke Home Fair dekat JB ni. Lama kitorang menunggu home fair ni. Since bulan 8 tahun lepas and masa tu punyalah aku takut tak pat nak gi kalau tengah berpantang tapi syukur Rania lahir awal. So dapatlah pergi. Rania kitorang tinggalkan kat rumah lola dia. Bukan ape, karang da sesak2 nak sorong stroller n kena angin tak baik dia nak susu pastu merengek. Oh tak bole. Nanti keje yang patut sekejap jadi lambat plak.

So nak dijadikan cerita, pukul 11 kitorang kuar rumah. Sampai sana kereta da penuh da. Parking kat tepi2 jalan. Memang excitedlah kitorang. Sebelum pi home fair, aku dan en suami da buat budget dulu. List kan apa yang nak dicari n letakkan harga maximum untuk barang yang kitorang nak beli tu. Banyak kira2 yang kitorang buat before kitorang hunting benda ni.Tamolah budget lari n by the time nak masuk rumah, semua benda da setel bayar.

Basically ada 3 benda yang aku n en suami nak cari. Iaitu: (da macam buat karangan sehhh)
1. Hob + Hood estimate budget kitorang dalam RM3,000
2. Fridge estimate budget dalam RM2000 (yang buat aku nak beli fridge baru sebab slalu tak cukup nak sumbat barang basah macam ikan, udang n seangkatan dengannya bila beli barang basah).
3. Washing Machine estimate budget RM1500 (En suami nak yang besar. Yang 11 kilo supaya bole bukak kedai dobi..hahaha..buat lawak je k..karang ada yang caya plak) So semua tu total dia dalam RM5500.

Mula2 kitorang round satu fair tu. Survey harga yang paling ok untuk setiap benda yang kitorang nak beli tu. 3 jam jalan2 kat situ. Lepas da cari harga untuk 3-3 barang tu, kitorang pi dudok dekat KFC (sambil makan) n bincang yang mana sesuai nak diambil. Washing Machine aku n en suami decide untuk amik Toshiba. 11kg untuk harga RM1499. Ngam2 je budget kitorang. Oklah tu kan. Still dalam budget.

Then sampai dekat Hob + Hood. Ni ada few yang menarik hati aku. Majoriti Hob + Hood punya pakej dalam RM2500. Tapi ada certain brand yang tawarkan skali untuk harga RM2500 tu siap ada oven. Aku memang nak sangat2 build in oven. Antara brand yang aku suka Ariston and Fotile. Branding for hob hood yang femes. Design pun cantik. (sebenarnya design dia yang aku suka..haha) Tapi bila aku jalan lagi aku jumpa satu tawaran hebat dari Faber. Aku tak sure korang pernah dengar brand ni tak tapi pada aku, electronic gadget especially cooking ware dia memang ok. (Eric Leong duta Faber ok puan2) Faber buat promotion Hob + Hood + Oven + freezer = RM2999. Mak aih..tawaran terhebat. Tapi design dia so-so jelah.

Aku dan en suami pun kenalah berfikir. Kalau amik pakej Faber ni da tak payah beli Fridge sebab da ada freezer. Dan harga Fridge yang kitorang survey sume atas RM2500. So las2 kitorang amik Faber sebab bila pikir its made in Malaysia n kalau pape jadi, barang spare part dia senang nak cari. Lebih lagi kitorang tak payahlah nak beli fridge sebab da ada freezer. Da jimat RM2,002. Kitorang tak amik barang2 ni. Jus bayar je dulu so by the time rumah siap, barang2 ni masih baru macam pakej skali dengan rumah. hehehe.

Lagi yang menarik minat aku kat home fair ni adalah Floor Depot. Mesti korang pernah dengarkan. Aku nak sangat pakai lantai depoh. Cantik n tak payah susah2 nak pakai karpet. Pakai rag je da cukup sebab lantai tak sejuk. Floor depor buat promo harga lantai dia tu 60%. Dari 8 ringgit lebih tinggal 4 ringgit lebih. Tapi yang aku minat tinggal 5 ringgit lebih. Bila kira2 balik untuk buat satu rumah kena ada dalam 20k untuk buat lantai saja terpaksalah batalkan dulu niat di hati ni kecualilah kalau ada rezeki di kemudian hari nanti.

So korang bolelah start hunting for home fair pasni. Memang harga bombastik. Banyak pakej yang murah n best2. Ni aku bagi korang serba sikit design hob hood yang kitorang beli kat home fair aritu. Ada dalam website dia.

8 function build in oven

hob design sama tapi button yang kitorang dapat tu kat tepi

Freezer 180l (paling best)

cooker hood yang so-so aje

9 comments:

Mrs.aisheiteru said...

menarik gak!i also planning for our new home. after this we can share citer camni jgak instead of story our cute baby.

ape ek web Home fair ni?

nurarinab said...

yup2..home fair ni xde web lah dear.kalo dkt jb once a year die akn buat.i slalu rjn2 tgk banner yg tmpl tepi jln tu..

FARAH AISHAH said...

hi nurina....nak tanya..dah beli hud hob faber?..camne? ok x?..saya baru tgh survey brg2 dapur ni...harap2 boleh kongsi :)..tq

FARAH AISHAH said...

hi nurina....nak tanya..dah beli hud hob faber?..camne? ok x?..saya baru tgh survey brg2 dapur ni...harap2 boleh kongsi :)..tq

FARAH AISHAH said...

hi nurina....nak tanya..dah beli hud hob faber?..camne? ok x?..saya baru tgh survey brg2 dapur ni...harap2 boleh kongsi :)..tq

nurarinab said...

Hai farah..arina tak pakai lg hub hood tu.tunggu msk rmh br nx yr :) farah punye budget bape?kalo budget lbh cr lah brand yg mhl sket dear lbh puas hati..

FARAH AISHAH said...

farah cdg nak beli ygni je....ok je...buatpe nak beli mahal2 kan...bukannya chef hihihi....yg penting pandai jaga....thanx awak...:)...

nurarinab said...

aah..ok jgk rsnye lg pn brg2 die ni sng nk cr spare part. tp make sure ade promo..kalo x promo hrga die dlm 3k jgk utk hob n hood.

mizzura said...

wow...untungla.........hehe..ni tgh cr hob hood n oven..pening mikior..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails