C o m e A n d J o i n M e =)

Monday, February 13, 2012

Menghalang bengkak susu?

Ni entri untuk kengkawan pompuan je. Lelaki jangan baca. Tapi aku sure lah kalo ditulis gini lagi berminat nak baca kan. Oklah as a knowledge untuk kongsi dengan istri2 atau bakal2 istri nanti. Kazen aku, adik aku n kawan2 ramai jugak yang tengah preggy sekarang ni. So aritu bila jumpa kazen yang sorang ni dok lah berborak dengan dia. Susah kot nak jumpa. Kebetulan aritu balik kampung dia ada. Tak sangka tengah pregnant 6 bulan rupanya. Perutnya memang tak nampak langsung. Semua kaum kerabat ala2 terkejut bila tahu die pregnant 6 bulan. Dia pon dengan lawaknya cakap lemak banyak terkumpul di perut. Doktor pon time scan perut dia cakap "Susahlah nak tengok baby u..perut u banyak lemak". Sepupu aku ni memang klaka sket. Dari mak bapak, adik2 die sume memang kaki lawak.

Dok borak2 die bagitaulah 2 anak die before ni kena bengkak susu sebab susu tamo keluar. Pastu dia tanyalah aku kena tak bengkak susu masa bersalinkan Rania dulu. Aku cakap aku tak kena. Adalah masa membengkak gak b***y tu tapi taklah sampai kena berurut. Just bagi Rania hisap n ok balik. So aku share tips dengan dia. Aku cakap cube try picit puting b***y dari sekarang. Kalau time dudok sesaja tu bole lah picit2. Nanti korang akan nampak ada benda putih keluar macam jerawat nasi. I guess itu adalah susu yang da mula terhasil n sebab dia tak keluar dia akan beku. So kalau kita da bersihkan dia hari2, masa baby keluar Insyallah susu akan keluar jugak.

Aku amalkan benda ni since aku pregnant 6 bulan. Hari aku keluarkan yang beku2 tu sebab taknak tersumbat. Alhamdulillah takde mengalami bengkak susu masa lepas bersalin. Siap seminggu before bersalin, susu aku da keluar. So aku rasa korang bole try tengok berhasil tak kaedah ni untuk prevent bengkak susu. Aku pon taktahulah betul ke sebab ni aku tak kena bengkak susu. Sebab anak aku pon baru 1. Hehehe. But sharing is caring. Tak rugi ape pon kalau try kan :-)

3 comments:

mrs_nazir (Maz) said...

thanks ibu rania for sharing... =)

alya285 said...

kalo bengkak susu yang masih baru boleh cuba cara alternative dgn mengunakan bra yang ada citosan..famous kat Japan bra ni...kebaikan citosan ialah ia menarik susu2 masam..

nurarinab said...

ye ke alya..oo ok.thanx for sharing :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails