Skip to main content

Ni bukan citer hantu tau...

Last week, Rania tiba2 slalu sangat menangis. Pantang salah sket nangis. Kalau takde buat ape pon dia tiba2 akan jadi moody semacam je. Dia asik merengek macam mintak perhatian atau might be tak selesa or sakit kat mana2. Aku ni kadang2 bole lah layan n kadang2 jadi tinggi gak suara ni geram dengan kerenah makcik ni. Kadang tangan ni lepas jugak kat montot dia tapi pukul situ sebab tahu ade pampers. 2 3 hari kelaku dia macam tu. Aku rasa macam dari pagi sampai ke malam nak tido asiklah merengek. Kadang2 rasa macam die betol2 want something or need something or maybe sakit kat mana2 kena gigit semut n kadang2 aku rasa dia macam buat2 mintak simpati atau saja ngada2. Paling tak bole blah dia sampai hentak2 kepala kat lantai. Tak ngeri plak aku tengok macam tukan.

2nd day aku rasa maybe dia sakit kat mana2. Sakit kepala or maybe sakit badan or maybe jugak sebab dia kena gigit semut tapi aku tak nampak. Rania ada kelenjar belakang telinga. I think all babies ada n slalu orang2 tua akan suro letak air liur basi kita pagi2 kat belakang telinga diorang guna jari kita. Just colek sket kat jari n amik dari lelangit kita, baca selawat sambil urut2 kat kelenjar dia tu. Aku pernahlah praktik 2 3 kali macam tu n bila da ala2 surut aku pon stop buat. n before ni aku penah jumpa dengan sorang ustaz ni mintak dia tolong tengok2kan aku n tiba2 dia tanya Rania ada tak nangis2 or demam2 n aku cakap yes n he said ada yang menumpang kat Rania. Kadang2 kita dok lalu tempat2 tepi jalan adalah yang ikut balik dia cakap. n dia cakap jalan aku pegi balik keje n even tempat keje aku adalah tempat diorang jugak. So dia suro aku amik wudhu' before pergi amik Rania. n adalah bagi kapur n air untuk aku bawak balik n apply pada Rania. Masa tu pon sebab Rania asik demam n nangis malam n cranky aje.

n suddenly minggu lepas Rania jadi cranky balik n kelenjar belakang telinga dia da naik 4 5 bijik n besar2. Aku pernah tunjuk kat nurse masa check up n dia cakap kalau Rania tak nangis n aktif macam biasa, so tak perlu risau apa. n masa tu memang Rania ok je. So bila Rania da mula merengek 2 3 hari, aku jadi tak senang hati. Aku ajak en suami pegi hospital lepas 3 hari Rania merengek2 tu. Aku takut dia sakit apa2. Sebab kelenjar juga adalah satu petanda yang badan kita sedang deal dengan sesuatu penyakit.

Tapi kebetulan malam tu pakcik aku datang rumah hantar makanan. Kitorang tinggal sebelah taman je. Aku cakap dengan dia aku nak gi hospital esok nak cek Rania. n aku cerita jugak dengan dia pasal aku pernah jumpa ustaz untuk Rania. Pakcik aku ni pandai jugak scan2 orang kalau ade benda dok menumpang2 kat badan kita ni. Dia ni bukanlah ustaz ke pawang ke apa tapi dia memang alim sket n dia blaja scan2 ni pon sebab dia pernah kena buatan orang sampai masuk ICU segala. Tapi tu lain kalilah aku citer k. So back to the story, dia pon meng'offer' diri untuk scan Rania. Dia pon bacalah ayat2 quran yang patut sambil tangan letak kat atas kepala Rania. Masa tu Rania da merengek lagi tapi aku pegang dia taknak kasi die bergerak. Lepas da baca2, pakcik aku ni pon buatkan air untuk Rania suro Rania minum n sapu kat muka n Alhamdulillah lepas je pakcik aku baca2 dia terus main macam biasa n tak nangis lagi. Esok tu kelenjar2 belakang telinga dia terus hilang.

Lega rasa n Alhamdulillah Allah bantu aku. Bayangkan kalau aku pegi hospital mesti da macam2 test doktor buat kat Rania tapi Allah bukakan pintu hati pakcik aku untuk datang malam tu n aku pon terbukak hati nak cerita dengan dia. Esok tu makcik aku call tanya Rania macam mana. Makcik aku ni pon pandai jugak scan orang sebab pakcik aku sakit dulukan. Makcik aku cakap benda2 ni jangan biar lama2 sebab effect dia macam2 n bole memakan fizikal dan emosi jugak. Macam anak dia pon pernah kena jugak masa darjah 3. Tapi masa tu dia taktau nak scan2 ni, bila dia da blaja dia tengok2kan anak dia n terkejut rupanya anak dia pon ade jugak yang menumpang. Bayangkan benda tu da menumpang 6 tahun n menangis bila makcik aku ni suro dia balik. Dia kata sebab tu anak dia jadi malas n kurus melidi tak naik2 badan dia.

Benda2 macam ni aku memang percaya wujud. Tak mesti kena tunggu buatan orang baru dapat, kalau kita lalu2 kat tempat2 yang kita tahu banyak makhluk halus ni macam belukar, kuil bacalah ayat kursi n niat untuk dindingkan diri kita dan famili kita dari makhluk2 halus ni. Kalau nak senang pasang aje CD bacaan ayat alQuran dalam kereta. Insyallah Allah akan lindungi kita.





Comments

Arina Aziz said…
pernah pakai ke safety harness tu in public? ok tak rania? ke meraung2?
nurarinab said…
pernah kak.sekali je sbb leceh nk pkai benda ni sbb rania jln x stabil.tp ni da stabil sket da bole pkai nnt.die x ngs pon.die x ksh arina pkaikn die bnda ni.dia siap syg dgn lion die tu :) kalo akk plan nk beli akk cr kt jusco tebrau dkt kedai baby dkt2 watson kalo x slp.die tgk buat offer dr rm79.90 tggl rm50 je.
lovely dots said…
Salam

Lovely Dots berbesar hati menjemput anda untuk meMENANGi Where's Elmo a peek-a-boo book untuk si kecil kesayangan.

Sila Layari pautan ini -> Lovely Dots March Giveaway untuk mengetahui syarat & langkah-langkah berkaitan.


Terima kasih.
nurarinab said…
menarik!thanx lovely dots!

Popular posts from this blog

Hada Labo

Harini da berjaya hantar proposal. Walaupon lambat sehari tapi Alhamdulillah masih diterima fakulti. Hehe. Dugaan betol masa nak setelkan proposal ni. Mintak2 masa present nanti Allah permudahkan semuanya. Amin. ok bukan nak cite pasal proposal, tapi nak citer pasal produk baru yang aku pakai sekarang.
Ingat tak before ni aku pernah blog cakap pasal kulit yang da makin kusam, berbintik2 lembik semacam je, da tak tegang macam dulu. Aku tulis tu bukan sesaja ok. Tapi betol2. Kulit aku bukan jenis susah nak jaga. Kalau masa anak dara dulu, takde pencuci muka pakai sabun mandi pon masih ok lagi. Aku dulu pakai Nivea je. Sesuailah dengan kewangan masa tu, pencuci muka RM10 je. Pastu tahan 3 bulan.
Pastu bila da ade duit sket, pakai Clinique plak. Sebab slalu dapat tester rasa kulit jadi makin lembut je. Tapi bila beli yang betul2, effect da takde plak. Tapi still continue pakai sebab sayang da kuarkan duit, tak habis pakai plak. Tapi nak jadi citer, baru half pakai, tertinggal kat gym. Hi…

Petua Kecantikan guna Teh

Hari ni nak bagi tips mcm mn nak bagi kulit cantik n kurang bermasalah sangat. Benda ni saya da amalkan dr sekolah dulu. Ni nak kawen ni so kenalah buat jgk sket2. (konon nak nmpk berseri a ms kawen..hehehe). Kite pakai serbuk teh yang kita guna kat rumah untuk buat air teh kalo tetamu dtg. Benda ni bgus diamalkan every week n masa duit da ala2 kering. hehehe. Bagusnya diamalkan masa muda2 dulu tp kalau nk buat skrg pn bole.

1. Korang mesti pernah pakai teh boh yg bulat tu kan? So instead of buat air teh je, bole guna as pelembap muka. Nanti masa time free2..tak kuar rumah sgt, amik teh tu, rendam dalam air panas selama 5minit (sebab nak kasi teh tu lembut sket) then perah sket tp jgn bg terlalu kering, lap muke korang sket2 dgn teh tu. Biarkan air teh yang melekat kat muka korang tu kering sendiri. Memang muka akan bercapuk sket dengan wrna kuning teh. Biakan sampai korg rs nk basuh. Seharian pn xpe. Benda ni akan melembapkan kulit kite secara tak langsung.

2. Selain tu, korang bole pk…

Tips nak menghilangkan parut & mendapat kulit yg halus mulus

Masa saya pergi buat trial make up untuk majlis pernikahan and majlis bersanding, both my make up artist cakap cenggini, "u have a flawless skin. tak payah nak pakai bedak2 tebal2 sbb kulit u sgt sehat n licin". oh, kembang kuncup bile dgr diorg ckp mcm tu. Mcm nk rabak da suar ms tu. Nsb pkai suar jeans, kuat sket jahitan die. lol.

Ok, meh saya nak kongsi rahsianya. Alhamdulillah, saya dikurniakan kulit yang kurang bermasalah. Jerawat2 jarang2 menyinggah n kulit cepat detect kalau product yg diguna tak sesuai. Before ni sy penah bgtau psl petua teh tukan. Ok petua tu mmg sy amalkan dr sekolah mengh atas sbb ms tu sy takde duit nk beli pencuci muke kat kdai ni. So pkailah teh yg ibu da pakai pg2 buat air tu.

Saya juga tak suke pakai bedak compact n mekap2 before saya abes blaja degree. Sampai skrg, kalo kuar base bedak sy adalah krim pelembap n bedak bby johnson. Sbnrnya kulit ni jgn diajar pkai mekap tebal2 sbb nanti akn seri nye hilang. Sbb tu korg tgk kalo org yg biasa berm…