C o m e A n d J o i n M e =)

Monday, May 7, 2012

Zalimnya aku ni

Hari ni nak cite pasal Rania. Rania yang sudah besar panjang n sangat cerdik. Lasak pon bole tahan tapi Alhamdulillah setakat ni masih mampu menjaga si kecik tu. Gelagat Rania sekarang kadang2 buat aku geram. Dia suka menggigit tiba2 n kadang2 bila dia marah dia suka menarik rambut or lepuk aku. Time mood aku tengah baik oklah lagi bole cakap baik2. Kena time mood tak baik, memang kenalah marah n kadang2 merayap gak tangan aku ni ke peha si kecik tu.

Paling tak tahan kalau dia nangis. Memang melalak n siap kuar airmata selagi aku tak pujuk. Slalunya aku buat dek je tapi bila aku buat dek dia akan rodok tekak die dengan jari sampai muntah plak. Aduhai geram jugaklah menengoknya kadang2. Tapi kalau lagi aku marah, lagi kuat dia nangis. Kalau cakap baik2 dengan dia, dia akan diam walaupon amik masa sket. Masalahnya kalau aku tengah buat keje macam mana. Nak pujuk dia bukan bole main cakap macam tu. Dia nak dibelai dulu, pelok2 segala.

Macam petang tadi aku tengah masak. Nak kejar lah makanan siap sebelom en suami balik. Aku masak sekejap je. Slalunya dalam setengah jam macam tu. Campur mengemas dapur selepas masak n menyediakan bahan2 mungkin dalam sejam macam tulah. Aku tak bagi Rania dudok dapur sebab dia sebok bergayut kat kaki aku ataupon dudok berdiri depan tong sampah n bila aku tak nampak dia akan main sampah2 dalam tu. Memang geram lah melihatnya. Bila aku tarik dia suro dudok depan sampai 3 kali, dia da melalak plak kat depan dapur.

Aku pon buat dek je tak layan tapi dia plak melalak sepanjang2 setengah jam kat dapur. Bila aku da siap masak pegi dudok depan lagi kuat dia meraung sebab aku tak layan dia. Las2 dia muntah. So lepas muntah terus dia senyap sebab aku da marah dia n aku tahu dia tahu yang itu memang salah dia. So aku bukak baju dia n lap muntah tu. Lepas lap aku terus masuk bilik basuh baju dia n dia ikut dari jauh. Mata da bengkak sebab dia menangis n sambil tu muka Rania sedih dengan jari masuk dalam mulut. Oh can u imagine how pitiful her face was?? So aku pon dudok kat depan n panggil dia sambil depa tangan n she was walking fast towards me sambil start sobbing.

n I was hugging her n explain to her why she have to stay in front when I was cooking. N she stop sobbing n laugh. Pastu I asked her to kiss me n hug me n dia pon buat sambil malu2 n aku cakap kat dia banyak kali "ibu sayang Rania" sebab aku taknak dia rasa aku benci dia sebab tu aku buat macam tu. Bole bayangkan tak macam mana Rania act macam orang da besar n she knows how to react. Bila pikir2 balik I cried because I think sometimes I am mean to her. Scolding her padahal she was a very very small girl tapi believe me bila jadi ibu ni kadang2 amarah tu tak tertahan especially when we are tired n otak serabut with so many things, hati berkecamuk n anak jadi mangsa kena marah. Owh I am mean!

Bila pikir2 balik, dia bangun tido pukul 7 n kadang 8, aku spend masa dengan dia dalam sejam pastu da kena gi rumah babysitter n balik kul 4 n kul 8 dia da tido biasanya. 5 6 jam masa dengan dia n itu pon bukan fully spend sebab kadang2 nak masak da tolak sejam, mandi, buat keje sume agaknya tinggal 2 jam n I still nak marah2 dia. Oh kejamnya ibu ni. So I make a promise today I wil try my very best to make sure I don't raise my voice n lepuk2 peha Rania or tangan dia. Well, Supernanny banyak bagi tips how to educate children.

Ya Allah lindungi aku dari menjadi manusia yang zalim, bantulah aku mendidik anak2ku menjadi manusia yang beriman dan berilah aku kesabaran yang tinggi Amin..





Cheeky girl! Ibu n Ayah love you so much baby!

2 comments:

RosDiana said...

dah besar dah rania comel =)

kronik0102 said...

biasala budak kecik..jgn dimarah sgt..kita kne think +ve jer.... anggap jer die nk more perhatian...klau ayu biasanye klau marah kt qaid along yg jdk mangsa..huhuhuu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails