C o m e A n d J o i n M e =)

Friday, June 8, 2012

Rania 1st step to sleep independently

Ok tomorrow Rania genap 16 months old. Da besar anak ibu n ayah. Overall Rania adalah fast learner. Aku rasa dia tak sabar nak besar. So aku cakap kat en suami, umur dia 18 months, aku nak dia tido sinri dalam bilik dia. Not to say aku ni tak berperikemanusiaan sanggup biar anak tido sinri tapi aku slalu rasa masa aku dengan en suami da kurang sesangat. Cuba bayangkan en suami gi keje at 7am n balik at 7pm. Balik 7pm makan dinner then solat, spend masa dengan Rania sekejap pastu kul9 da sebok mandikan Rania n siap2kan dia untuk tido. Aku popok dia kadang sampai kul 1030 baru dia tido. Biasalah dia nak main lagi lah, berlari dulu keliling bilik n macam2 lagilah aksi dia. Suro tido of course dia taknak. Sampai las2 nanti aku yang tertido dulu. Paling tak tahan dia nak melekat je dengan susu cap gantung dia ni. Aduh rimas ok.

So las2 masa aku dengan en suami langsung takde. Seriously, satu hari kadang2 macam tak sempat nak berbual apa2 dengan dia. n I really that quality time with my husband. After all, he's my 1st priority. Syurga chek bawah kaki dia naa. So aku nekad nak ajar Rania tido sinri. So that ila 18 bulan nanti dia bole aku tinggal dalam bilik n tido sinri. So percubaan pertama berjaya Alhamdulillah. So aku bagi guide sket kat kawan2 yang kot2 nak buat gak. Tapi warning aku bagi awal2, hati mesti cekal ok! :)

1) Make sure anak2 ade rutin. Macam makan malam kul bape, mandi kul bape n tido kul bape. Sepatutnya mesti konsisten lah. Kalo makan kul 7 malam then every night should makan kul 7. Kalo skali skala tukar masa ok tapi kalo bole jangan kerap sangat.

2) Make sure anak makan malam. Jangan biar dia tido dengan perut kosong. Nanti dia tak bole tido n korang pon tahu tido dalam keadaan perut lapar.

3) Make sure anak2 selesa before tido. Salinkan baju dia dulu n in my case aku akan mandikan Rania or lap2 badan dia sebab dia kuat berpeluh. So of course tak selesa nak tido dengan keadaan berpeluh2 n cuaca kat Malaysia ni pon panas kan. Kalau takut sejuk lap2 badan dia sudahlah. Asal selesa.

4) Bila da buat semua step di atas, sekarang masa untuk tidokan dia. Baringkan dia n kalau nak bacakan bedtime story pon bole. Pastu bacakan dia doa tido n segala jenis surah yang patut diamalkan n ajar dia mengucap. tutup lampu n make sure takde langsung source lampu. kalau yang mild nye cahaya tu takpelah. Tapi kalo bole bia gelap supaya dia tak bole banyak gerak. Pastu cakap kat dia, "Rania (contoh), sekarang masa tidur yer nak" n cium dia. Lepas tu bia dia baring n u guys dudoklah dekat tepi katil or kerusi n jangan buat sebarang eye contact or pandang muka dia or ape2. Just dudok sahaja.

5) Of course dia akan bangun kan sebab tak pernah kena tido macam ni tiba2 kita tukar style. In my case Rania ajak main. She was laughing n datang kat aku sambil peluk2 dari belakang. So aku angkat dia n baringkan dia balik n cakap "masa untuk tido nak". n aku dudok balik.

6) Everytime dia bangun letak kat position dia baring tadi n this third time jangan cakap ape2 or do anything. cuma angkat n baringkan dia sahaja. Even kalau dia main2 n ketawa sorang or berjalan2 dalma bilik tu bia je selagi dia tak datang kat kita. 

In my case, aku angkat n letak Rania atas katil sampai 18 kali kot. Sampai at one point she didn't laugh n wandering around bilik but didn't dare to come near me sebab she knows I will put her back on the bed n dia sampai da bosan taktau nak buat apa, dia naik balik atas katil n golek2. Lepas tu turun lagi n jalan lagi satu bilik. Macam lost sangat. n yang klaka dia siap joget2 sorang2 n aku hampir tergelak tapi nasib bilik gelap gelita dia tak nampak.

7) Kalau dia nangis pon buat benda yang sama. Jangan cepat meruntun hati sebab tangisan adalah langkah paling hampir dengan nak tido. SO let her cry. Kalau dia bangun sambil nangis pon angkat n letak atas katil without any words n eye contact ok.

In my case, Rania melalak 15 minutes before dia tido. Suddenly dia bangun dari katil, aku angkat balik letak atas katil n dia nangis kuat gila. Kalau ikut hati aku macam nak lari kat dia n hug her but gagahkan diri. Aku just monitor dari kerusi n 5 minutes lepas tu dia tiba2 senyap sleeps soundly. It takes about an hour jugaklah untuk Rania tido sinri. Hope so lepas ni makin kejaplah. Yeay! sounds easy? Cuba try ok.

Aku dapat ni dari Supernany dekat youtube. Korang bole tengok video yang aku attach ni. Tengok macam mana dia ajar banyak bendalah. Aku macam addicted jugaklah dengan Supernanny ni. Sebab aku memang kena blaja banyak untuk improve diri aku sinri. Insyallah lepas ni got more time to spend with en suami :-)


2 comments:

Ibu Ilyanie(s) said...

semua org blh jadi ibu, tp nk adopt parenting dalam kehidupan sbg ibu tu le yg mencabar.. :D. jemput ke blog and folo me.. :D

kronik0102 said...

arina.... bce post arina ni jer rase sgt mncabar...pelagi bila ayu nk try bt nnt... dh ler jns along n ayu ni tlinga sgt tipis.... dgr qaid menanges 2saat pn xleh...tp one day nk kne try gak.....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails