C o m e A n d J o i n M e =)

Thursday, August 2, 2012

127hours

Semalam aku tengok "A minute to win it". Kebetulan guess yang main game tu aku kenal. Bukan kenal as kawan tapi kenal sebab tau kisah dia. Mula2 aku tengok aku macam, "eh betul ke mamat ni nye cite yang aku tengok?" Pastu bila host confirm kan aku tahulah betul. Nama mamat ni Aaron. Die punye cerita telah difilemkan dengan tajuk 127hours. Cerita ni kalo tengok mula2 macam biasa je. Takde adegan merepek2 just a journey of a man to Blue Canyon. Mamat ni da familiar dengan tempat ni. Da macam tempat joging die je. Die da hafal jalan2 kat sini and he marks every route yang die da explore dekat map. So everytime die ke sana adalah untuk lihat2 jalan baru.

So one day die gi sana n dia tak bagitau sesapa. Might be sebab dia da biasa ke sana. n biasa jugak mamat ni kalau ke sana pergi balik hari. So on one fine day, jenjalan kat sana. Berkenalan dengan orang baru n tah macam mana dia terjatuh dalam satu cerun batu ni n tanpa disedari, tangan dia tersepi pada satu yang amat besar. So this story ceritakan how he survived untuk keluar dari situ dalam masa 127 jam. Lebih kurang 5 hari setengah.

Cerita ni siap ada bagitau tips2 penting macam kalau nak gi mana2, bagitaulah famili terdekat or kawan2 supaya kalau kita hilang, diorang bole cari. Bawak barang2 yang berkualiti n bukan made in China (if korang tengok cerita ni baru faham ape maksud ayat ni). So for me it's a must see movie. Aritu ade kuar kat HBO tapi taktau still ade lagi tak. Cerita ni nominated untuk 6 Academy Awards. n aku rasa lepas tengok2 cerita camni aku memang makin takut untuk kuar panjat gunung or whatever. dari dulu aku tak berani masuk hutan or panjat gunung n tido bermalam2 kat dalam hutan. taktau lah kenapa tapi aku memang tak minat or maybe takut kot. Hehehe. But I always thought orang yang suka panjat gunung n masuk hutan ni survivor sebab aku slalu sangat tengok "I shouldn't be alive" n mereka2 ni memang sangat berani dan kental.

So sape2 belom tengok 127hours ni silalah cari dvd or maybe dalam youtube ade kot.

Tangan yang da tersepit
Some of the scenes
The real Aaron is the one in a blue shirt

1 comment:

Mrs.Qarlista said...

memang tangan die jadik kudung ea..nad tengok kejap citer ni then sampai part yg die gi tebuk tangan pakai mendealah tajam tu terus mcm bleh predict ape die nak buat. terus ngeri, suruh husband tukar channel lain. tak sanggup nak tengok..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails