C o m e A n d J o i n M e =)

Tuesday, November 20, 2012

Boikot memboikot apa pendapat anda?

Assalamualaikum wbt,

Sekarang tengah banyak kempen2 'free Gaza'. Alhamdulillah. Masih ramai umat Islam sedar dan berusaha walau tidak bersama dengan mereka memerangi Yahudi tetapi tidak kedekut memberi wang ringgit dan doa. Tetapi kadang2 aku terlihat jugak komen2 dan tweet2 orang tak sokong usaha sesetengah pihak untuk memboikot barangan2 yang dihasilkan oleh Zionis. Especially isu pasal McD bagi free burger semalam.

Semua orang ada pendapat masing2. Ada yang cakap, "kenapa nak boikot McD sahaja. Kenapa tak boikot semua produk zionis. Produk Zionis ada macam2. Dari henpon n segala macam teknologi mostly produk Zionis. Kalau boikot henpon mesti kita akan dudok macam kat zaman batu sebab sebok dok boikot barang pihak zionis ni". So ade orang tanya plak, "abes apa yang patut kita buat?". Ada yang jawab, "kita tak payah buat pape. Lebih baik perbaiki diri, banyakkan amalan etc". Aku da tak ingat apa lagi dia tulis.

Benda2 macam ni, semua orang ada pendapat masing2. Aku? Aku sokong usaha2 memboikot produk2 Yahudi ni. Actually bukanlah boikot semua produk yang dicipta Yahudi sebab pada aku tak salah kita menggunakan ciptaan mereka kalau benda tu baik dan berfaedah. Tapi boikot produk2 diorang yang kita tahu membantu Yahudi menyerang Palestin. Yang aku baca dari vivapalestina 4 produk tu adalah:

1) Mcdonalds: McDonald's former chairman and CEO (1998-2002) Jack M. Greenberg was an honorary director of the American-Israel Chamber of Commerce and Industry of Metropolitan Chicago.
According to the Chicago Jewish Community Online (website of the Jewish United Fund of Metropolitan Chicago), McDonald's Corporation whose global headquarters is based just outside Chicago is a major corporate partner of the Jewish United Fund(JUF)/ Jewish Federation of Metropolitan Chicago. McDonald's Corporation was honoured during JUF centennial celebration in 2000 as a first tier corporate partner to the cause of Zionism.
2) L'oreal: L'Oreal has been present in Israel since 1983 via the Migdal Ha'Emek plant. The settlement of this town was established in 1952 on lands belonging to the ethnically cleansed Palestinian village of al-Mujaydil, whose inhabitants are still denied the right to return to their homes. Like many other Israeli settlements in Palestinian villages, Migdal Ha-emek discriminates against Palestinian citizens of Israel, denying them the right to buy, rent or live on any part of the town, simply because they are "non Jews".

3) Coca Cola: It has been well known that Coca-Cola has been a supporter of Israel since 1966. There have been a number of recent events which clearly prove this.
In 1997, the Government of Israel Economic Mission honoured Coca-Cola at the Israel Trade Award Dinner for its continued support of Israel for the last 30 years and for refusing to abide by the Arab League boycott of Israel.
On October 11th 2001, Coca-Cola World Headquarters hosted and was the main sponsor of the American-Israel Chamber of Commerce Eagle Star Awards Gala.
4) Nestle: Nestle is the world's largest food company. Nestle's main presence in Israel is in Sderot, a settlement founded in 1951 one kilometer from the Gaza Strip which is built on the lands of the Palestinian town Al-Najd, which was ethnically cleansed in 1948.

Kita cakap kadang2 macam takde perasaan. Kenapa nak boikot, takde efek pada Yahudi2 tu n segala macam benda yang menghalang kita dari buat benda2 ni tapi pernah tak kita bayangkan kalau kita dekat tempat orang2 Palestin. Mereka tu orang2 Islam. Nak pergi jihad memang jauh skali. So apalah salahnya kalau kita protes dengan cara2 macam ni sebagai sokongan moral pada saudara2 seIslam kita. Kalau 1 hari kita menerima nasib yang sama, sokongan yang macam mana yang kita harapkan? Apa yang aku baca dari website vivapalestina, McD ni memang terang lagi bersuluh penyumbang utama kepada Yahudi. Kalau kita membeli samalah jugak macam kita memberi sumbangan.

Kalau masih ada yang mempersoalkan usaha memboikot ni terlalu kecil, mari kita sama2 renungkan hadith ni:

Ibn Kathir rh. didalam kitabnya Tafsir al-Quran al-Azhim (Jilid 3/225) menjelaskan bahawa semua binatang-binatang yang melata di muka bumi ini cuba memadamkan api yang membakar Nabi Ibrahim as. kecuali cicak, sebagaimana hadith riwayat Ibn Hatim, dari A'isyah ra. bahawa Rasulullah saw bersabda :
"Sesungguhnya Ibrahim tatkala dicampakkan kedalam api, semua binatang yang melata dimuka bumi ini cuba memadamkan api, kecuali cicak, kerana sesungguhnya dia (cicak) meniupkan api keatas Nabi Ibrahim..."

Riwayat ini menunjukkan bahawa setiap makhluk dimuka bumi ini, termasuk binatang, yang beriman dengan Allah swt dan Nabinya Ibrahim, telah cuba berikhtiar menyelamat Nabinya. Yakin diatas kebenaran yang dibawa oleh Ibrahim, dan kekalutan serta kezaliman yang dibawa oleh Namrud, mereka berusaha memadamkan api tersebut, walaupun pada hakikatnya mereka tidak berupaya memadamkannya. Usaha kearah menegakkan kebenaran ini walau sedikit pengorbanannya, mempunyai impak yang bernilai apabila kita bertemu Allah swt dihari Kiamat kelak.

Di dalam vivapalestina terdapat 4 produk sahaja yang dicadangkan untuk diboikot iaitu McDonalds, L'oreal, Coca Cola n Nestle. Mai lah kita cuba sama2 sokong usaha ni. Yes it's hard tapi bila fikir untuk kebaikan diri sendiri jugak, McDonalds n Coca Cola tak bagus untuk kesihatan dan perkembangan sahsiah diri. So why not helping ourselves while helping others. Insyallah hasilnya Allah akan berikan ganjaran yang besar untuk usaha yang sedikit. In Syaa Allah.

2 comments:

AnneRaini said...

aku setuju dgn ko arina. smlm aku gi Alamanda, nampak McD tu lengang..rasa syukur sgt sbb ramai yang buka mata psl ni..

kronik0102 said...

sgt setuju arina... klau xnk boikot pun jaga la statement ckit.. yang ayu alami smlm bila BIG BOS ayu sndiri bt statement yg xelok psl org Palestin.. mse tu rse hilang respect kt die.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails